مو و ساختار بسیار دقیق آن

مو و ساختار آن از جمله مهمترین ضمائم پوست می باشند. وظیفه اصلی که مو و ساختار آن بر عهده دارند محافظت از بدن می باشد. از آنجایی که مو و ساختار آن رشته های عصبی ندارند، تارهای مو هیچ حسی ندارند. مو و ساختار آن را اگر بخواهیم به طور کلی معرفی کنیم باید بدانید که مو از دو بخش تشکیل می شود، یکی از آنها ساقه و دیگری ریشه است. ساقه را شما می توانید مشاهده کنید ولی ریشه در زیر پوست قرار گرفته است و قابل رویت نمی باشد.
زمانی که ما در مورد مو و ساختار آن صحبت می کنیم باید به این مسئله توجه داشته باشیم که مو جزئی از پوست به حساب می آید و در واقع یکی از ضمائم پوستی می باشد. و همان طوری که می دانیم پوست از لایه های گوناگونی تشکیل شده است، یکی از لایه های آن که در قسمت فوقانی قرار دارد اپیدرم و یکی دیگر از آن که در قسمت میانی قرار دارد درم است. مو و ساختار آن در اپیدرم رشد می کند و بیرون می آید. مو و ساختار آن از جمجه سر محافظ می کنند، ما در بیشتر اجزای صورت خود مو داریم که موی پیشانی از ریزش عرق به درون چشم جلوگیری می کند و موی مژه ها مانند سایبانی از چشم ها محافظت می کند.
در ادامه به طور مفصل مو و ساختار آن را برای شما معرفی می کنیم تا با آن آشنایی بیشتری داشته باشید.

معرفی مو و ساختار آن :

همانطوری که بیان کردیم مو و ساختار آن از سر محافظت می کنند و یکی از ضمائم پوستی می باشند. مو و ساختار آن اجزای گوناگونی هستند که به طور مفصل آنها را معرفی می کنیم.

۱٫ ساقه و ریشه مو :

یکی از مهمترین اجزای مو و ساختار آن ساقه و ریشه مو هستند. همانطوری که می دایند ساقه یکی از قسمت اصلی مو می باشد که از پوست خارج می شود و شما می توایند آن را مشاهده کنید و ریشه درون پوست سر قرار دارد و قابل مشاهده نمی باشد. رشته های عصبی در این قسمت وجود ندارد و به همین دلیل است که شما دردی در قسمت موی سر خود احساس نمی کنید.

۲٫ پیاز مو :

یکی دیگر از مهمترین اجزایی که در مو و ساختار آن وجود دارد پیاز مو می باشد. پیاز مو در قسمت انتهایی اطراف برآمدگی مو قرار گرفته است که وظیفه اصلی آن زنده نگه داشتن مو می باشد. سلول هایی که در قسمت پیاز مو قرار دارند هر ۲۳ یا ۷۲ ساعت به طور خودکار در بین تارهای مو تقسیم می شوند. تقسیم آنها بسیار سریع می باشد و در واقع باید بدانید در هیچ قسمت بدن تقسیم سلول به این سرعت انجام نمی پذیرد.

۳٫ عضله راست کننده :

یکی از عضله های مو که به لایه فیبری چسبیده است عضله راست کننده می باشد که در واقع یکی دیگر از اجزای مو و ساختار آن به شمار می رود. زمانی که این عضله انقباض داشته باشد مو حالت ایستادگی به خود می گیرد و این عمل موجب می شود از غده سبابه چربی ترشح شود. نام این ماهیچه عضله راست کننده است و در علم پزشکی به آن پیلی می گویند که به هیچ عنوان آن را نی توانند در اختیار بگیرند.
اگر موهای شما بیش از حد چرب می شود دلیل آن ترشح بیش از اندازه غده سبابه می باشد. اتصال عضله راست کننده مو به فولیکول مو است و از این طریق اپیدرم مو را به خوبی می تواند نگه دارد . زمانی که شما احساس سرما می کنید مو به وسیله این ماهیچه راست می شود.

۴٫ غدد سبابه :

یکی دیگر از مهمترین اجزای مو و ساختار آن غدد سبابه می باشد. غدد سبابه به صورت مستقیم به بالاترین بخش فولیکول مو متصل می شود. وظیفه اصلی غدد سبابه این است که چربی مورد نیاز سر را تامین کند، در واقع وجود چربی از پوست سر محافظت می کند و تاثیر بسیاری در نرمی مو دارد. در واقع باید بدانید غدد سبابه یکی از حیاتی ترین اجزای مو و ساختار آن می باشد. بدن شما بد از اینکه به بلوغ می رسید چربی بیشتری را تولید می کند و زمانی که سن شما بالاتر می رود چربی کمتری تولید می شود.

۵٫ مغز مو :

مغ مو یکی از اجزای مو و ساختار آن به شمار می رود که ساختمان مو را تشکیل می دهند. درونی ترین لایه ای که در مو وجود دارد در مغز آن است که به آن مدولا می گویند. موهایی که حالت کرکی دارند دارای مدولا یا همان مغز مو نمی باشند و فقط موهای ضخیم هستند که مدولا را در درون خود دارند. عملکرد مغز مو چندان مشخص نیست ولی احتمال دارد که در استحکام و راست ایستادم مو نقش داشته باشد. با انجام برخی از روش ها مانند لیزر مدولا را از بین می برند که بر اثر آن احتمال دارد تار و ضعیف شود.

۶٫ پوسته مو :

لای میانی مو یکی از اجزای مو و ساختار آن به شمار می رود که به آن پوسته مو یا کورتکس می گویند. اگر موهای شما استحکام و قابلیت کشسانی دارد این لایه موجب این ویژگی ها می شود. رنگدانه های مو که رنگ موی سر شما می باشد در قسمت پیاز مو قرار گرفته است. در واقع بخش اصلی ساختمان مو کورتکس می باشد، که وظیفه انعطاف پذیری، استحکام، رنگ و بافت مو را بر عهده گرفته است. این لایه مانند چسب سیمانی می باشد چرا که کراتین های مو را به خوبی به یکدیگر می چسباند.

۷٫ پوشش مو :

خارجی ترین لایه مو در اجرای مو و ساختار آن پوشش مو یا کوتیکول می باشد. پولک هایی که در این قسمت وجود دارد مانند پولک های ماهی می باشد و روی هم قرار گرفته است. کوتیکول پوشش بسیار نازکی روی مو به وجود می آورد و از این طریق از مو محافظت می کند. کوتیکول دقیقا مانند سپری می باشد که به خوبی می تواند از بخش های داخلی مو محافظت کند.